Részecskeszűrő tisztítás - A korommentesítés új módszere

A dízel motorok egyik ”legizgalmasabb” eleme a részecskeszűrő. Ez az alkatrész eltömődhet, ezért el is tömődik. Mit lehet tenni ellene?
A dízel motorok egyik ”legizgalmasabb” eleme a részecskeszűrő. Ez az alkatrész eltömődhet, ezért el is tömődik. Mit lehet tenni ellene?

A dízel motorok egyik ”legizgalmasabb” eleme a részecskeszűrő. Ez az alkatrész eltömődhet, ezért el is tömődik. Mit lehet tenni ellene?

A környezetvédelmi szabályok folyamatos szigorodása vezetett ahhoz, hogy a dízel motoros autóknál megjelentek a részecskeszűrők (DPF). Mielőtt a részletekben elmerülnék, csak egy megjegyzés: a legfrissebb Euro VI-os szabályozás már annyira szigorú, hogy a benzines autóknál is használják a részecskeszűrőt… Ennek is köszönhető, hogy a belsőégésű motorral szerelt pár éves járművek már szuper tiszták, viszont bonyolultság terén felveszik a versenyt a régebbi űrhajókkal és holdjárókkal.

A példa talán túlzó, de a komplikált technika az tény. A túlbonyolítottság előbb-utóbb meghibásodáshoz vezet, aminek az ára elég borsos tud lenni. A javítási számlák csökkentésére – és megelőzésként – érdemes egy újfajta tisztítási módszert megismerni.

Az esetekben nagy többségében, a költséges csere helyett is tökéletes megoldás lehet a TerraClean által használt módszer. Ez a fajta tisztítás az új részecskeszűrőnek a ”töredékébe” kerül, és – a tapasztalatok szerint – így is lehetséges az autó motorjába életet lehelni. A részecskeszűrő tisztításának új fajtájáról, itt tud még tájékozódni.

A részecskeszűrők első generációját FAP jelöléssel illették, ezek legelőször PSA csoport, azaz a Peugeot és a Citroën járműveiben kerültek alkalmazásra. A részecskeszűrőt úgy kell elképzelni, mint egy vastagabb csövet, amely belsejében általában egy kerámia hordozó test található. Ebben helyezik el a számtalan apró nyílással rendelkező, kerámiából készült szűrőt. A kis méretű lyukak hatása, hogy együttesen óriási felületet képeznek, ezek a kicsiny nyílások ”fogják meg” a korom részecskéket.

Amikor autópályán vagy települések között huzamosabb ideig használják az autót, akkor megjelenik egy ikon a műszerfalon. Ezt követően – némi gázolaj befecskendezését követően – kiég a szűrőben lerakódott korom. Ekkor, a megengedett szennyezőanyag kibocsájtásnak a sokszorosa kerül a levegőbe.

Ez volt az első generációs tisztítórendszer, a következőt már SCR-nek nevezik és természetesen komplikáltabb. A rövidítés a szelektív katalitikus redukció szavakat takarja, amit talán kiválasztott részecske csökkentésnek lehet magyarítani, egyszerűsíteni. Itt már bevetésre kerül az AdBlue és a DPF néven futó részecskeszűrő is.

Az AdBlue különben a német autógyártók szövetségének (VDA) a bejegyzett védjegye. A gyakran kék színű folyadék 32,5 százaléknyi karbamidot tartalmaz, a többi rész pedig ioncserélt víz. Az AdBlue ammóniára és nitrogénre bontja a kipufogógáz káros részecskéit, maga az AdBlue folyadék szerencsére nem tűzveszélyes és nem is mérgező. Ezt szokták időnként ”tankolni” a dízel személyautókba is. A DPF néven futó részecskeszűrő tisztításának, még itt tud utána olvasni.

Benedek Attila

Kapcsolódó cikkek

Ipari konyhatechnológia - A tervezés 6 lépése

Ipari konyhatechnológia - A tervezés 6 lépése

Egy ipari konyha tervezése és kialakítása egy komplex folyamat, amelynek során számos fontos tényezőt kell figyelembe venni annak érdekében, hogy az étterem hatékonyan és zökkenőmentesen működjön.

Sok minden szükséges ahhoz, - Recept a sikerhez – hogy sikeresek legyünk.

Recept a sikerhez

Sikeresnek lenni nem is olyan egyszerű feladat, hiszen kellő önismeret is szükséges ahhoz. Mutatjuk a sikerhez vezető receptet.

Sok módszer létezik - Beszélj szebben! Mutatjuk hogyan! – a beszédkészség fejlesztésére.

Beszélj szebben! Mutatjuk hogyan!

A beszédkészségünk is fejlődhet. Fejleszteni is kell, hiszen minél többet trenírozzuk az agyunkat, annál kisebb lesz az esélye a demencia kialakulásának.